Formella villkor för medlemskap
För att ansöka om medlemskap i Vårdföretagarna krävs att:
Företaget
– är ett svenskregistrerat aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, stiftelse eller förening med sin huvudsakliga verksamhet inom vård- och omsorgssektorn i Sverige
– bedriver verksamhet med anställd personal
– innehar och uppvisar registreringsbevis, samt är registrerat för F-skatt och som arbetsgivare, samt för moms där det är tillämpligt
– inte har restförda skatter och avgifter
– då tillstånd krävs för att bedriva verksamhet ska företaget inneha sådant tillstånd
– har kvalitetsledningssystem enligt SOSFS 2011:9 eller motsvarande
– förbinder sig att följa Vårdföretagarnas uppförandekod
– företaget förbinder sig att genomgå introduktionsutbildning för blivande medlemmar Vårdföretagarna
– har en hemsida som uppfyller Vårdföretagarnas transparenskrav
Ägare och ledning
– ägare med avgörande inflytande, styrelsens ledamöter, VD, övriga ledande befattningshavare och revisorer är lämpliga och fria från anmärkningar i sin yrkesutövning eller i sitt uppdrag.
Övrigt
– ett medlemskap innebär att alla företag i en koncern, som bedriver vård och omsorg, vilkas verksamhet berättigar till anslutning till Vårdföretagarna, tecknar och tillämpar kollektivavtal utifrån sin verksamhet.
– om medlemsansökan avslås kan företaget inkomma med ny ansökan tidigast 24 månader efter datum för avslaget. Om särskilda omständigheter inträffat t ex ny ägarbild, kan ett nytt ställningstagande göras avseende karenstiden.
– alla medlemsföretag listas öppet på Vårdföretagarnas hemsida