Vårdföretagarnas presschef, Anders Manell, berättar om kommunikation och krishantering
Hur kan en verksamhet förbereda sig för en kris och vad gör Vårdföretagarna när ett medlemsföretag hamnar i en kris? Vårdföretagarna.se fick en pratstund med presschef, Anders Manell, som berättar kort om kommunikation, krishantering och vad som händer närmast inom kommunikationsområdet hos oss.
Hur är det att vara presschef på Vårdföretagarna?
– Som den största arbetsgivar- och branschorganisation för privat och idéburen driven vård och omsorg händer det alltid något. Under min tid på Vårdföretagarna har vi alltid befunnit oss i händelsernas centrum. Först var det frågan om vinster i välfärden och sedan pandemin. Det har varit intensiva år där vi hela tiden stött på nya frågeställningar och utmaningar.
Vilken är enligt dig den viktigast kommunikationsmetoden?
– Det viktigaste är att verksamheten är bra för patienter, äldre och brukare. Våra medlemsföretag och deras över 100 000 medarbetare är en naturlig del av välfärdens vardag.
Men man behöver också som företag ha en del saker på plats för kriser kan komma även om verksamheten varje dag erbjuder vård och omsorg av hög kvalitet. En kris kan te sig väldigt olika och kan ha sitt ursprung både internt och externt. Man behöver oavsett vara förberedd på att kriser kan uppkomma.
Hur kan man förbereda sig för en kris?
– Viktigt är att man har en krisplan och kopplat till det en kriskommunikationsplan. Våra större medlemsföretag har egna kommunikationsavdelningar men 90 procent av Vårdföretagarnas medlemsföretag har färre än 20 anställda och då kan det vara svårt att ha permanent personal som enbart håller på med kommunikation.
Vad gör Vårdföretagarna om ett företag hamnar i en kris?
– Ofta hör medlemsföretagen av sig till mig och jag kan ge dem tips och bolla saker men vi har också tillsammans med försäkringsbolaget Säkra tagit fram en specialförsäkring för kommunikationsstöd vid händelse av en större kris. Det är ett bra sätt att försäkra sig om att man vid en kris där det kan bli fråga om skadestånd kan få det stöd verksamheten behöver utan att ha en egen kommunikationsavdelning.
Vad händer närmast inom kommunikationsområdet för dig?
– Den 18 januari anordnar vi en halvdag om kommunikation för kommunikatörer eller andra intresserade bland våra medlemmar. Vi kommer bland annat att ha få höra några som hanterat större kriser inom vård och omsorg de senaste åren och de viktigaste lärdomarna
Hur anmäler man sig till kommunikationsdagen och var hittar man information om Säkras försäkring?
– Här kan du anmäla dig till kommunikationsdagen och information om Säkras specialförsäkring hittar du här.